Over

De Contour Biennale is een vaste waarde tot ver buiten België. Een uniek platform voor al wie belangstelling heeft voor bewegend beeld. Tijdens de negende editie zijn ecologie, ongelijkheid, degrowth (inkrimping), solidariteit en racisme de grote thema’s die in de films, installaties en performances van de geselecteerde kunstenaars aan bod komen. Ook de stad Mechelen en haar bewoners blijven de inspiratie voor de projecten, net als de recente koloniale geschiedenis van België.

In Contour Biennale 9: Coltan as Cotton daagt curator Nataša Petrešin-Bachelez het biënnale-format uit. Wat kan een biënnale vandaag zijn? En hoe kunnen we dit duurzaam organiseren? Contour Biennale 9 wordt daarom een langgerekt continuüm dat meer dan een jaar bestrijkt. Drie grote publieke momenten en verschillende tussentijdse presentaties vormen daarbij de ruggengraat. Ze vinden plaats op 11-13 januari, 17-19 mei en 18-20 oktober 2019.

Contour Biennale 9 is een organisatie van kunstencentrum nona.

Over de curator

Nataša Petrešin-Bachelez is een onafhankelijk curator, redacteur en schrijver. Als curator was ze betrokken bij projecten en tentoonstellingen als Show me your archive and I will tell you who is in power met Wim Waelput bij Kiosk in Gent (2017), Let's Talk about the Weather in het Sursock Museum in Beiroet en het Times Museum in Guangzhou met Nora Razian and Ashkan Sepahvand (2016 en 2018), Resilience tijdens de triënnale voor hedendaagse kunst in Ljubljana (2013) en transmediale.08 in HKW, Berlijn (2008). Ze was codirecteur van Les Laboratoires d'Aubervilliers (2010–2012) en medeoprichter van het netwerk Cluster. Petrešin-Bachelez was hoofdredacteur van het online platform L'Internationale (2014-2017) en van Manifesta Journal (2012–2014).

De fase van de wassende maan - 11-13 januari 2019

De maancyclus is een van onze meest natuurlijke ritmes. Bewust of onbewust zijn we ermee verbonden. Zijn beweging in de tijd is cyclisch en doet denken aan het eeuwenoude symbool van ouroboros, een slang die in zijn eigen staart bijt. In onze lineaire tijdsopvatting stemmen we de drie fases van de biënnale af op de maancyclus. Deze momenten - drie weekends - zullen plaatsvinden in 2019 en vormen een dramaturgische driehoek met de groei als proloog (11-13 januari), een piek tijdens vollemaan (17-19 mei) en de inkrimping als epiloog (18-20 oktober).

In een van zijn recente lezingen haalde choreograaf Faustin Linyekula het woord lóbí aan. Dat betekent letterlijk ‘naburige dag’ in lingala. Het kan zowel staan voor gisteren als morgen, afhankelijk van de context en de werkwoorden in de zin. Naar analogie met lóbí zullen de drie fasen van de biënnale focussen op het moment waarop ze plaatsvinden. Tegelijk worden het verleden en de toekomst daarbij betrokken.

De eerste van de drie weekends, de drie fasen, is afgestemd op The Waxing Crescent Moon Phase, of de fase van de wassende maan. Het is het moment dat volgt op de Nieuwe Maan. Tijdens driedagen zullen lezingen, performances, voorstellingen, filmvertoningen, installaties en discussies ingaan op de thema's en associaties die te maken hebben met een toestand die net voor het moment van voltooiing plaatsvindt, van een fase in volle gang en groei. Meer concreet is de insteek het verleden van België, en hoe dat de kiem in zich draagt voor onze tijd. Vanuit het hedendaagse België worden specifieke vragen gesteld: wie schrijft de geschiedenis van kolonisatie en migratie? Wie strijdt voor dekolonisatie? En wie creëert een toekomst voor zwarte gemeenschappen binnen Europa?

De fase van volle maan - 17-19 mei 2019

Het tweede weekend is afgestemd op volle maan. De fase wordt geassocieerd met volledigheid, duurzaamheid en verantwoordelijkheid. De projecten die tijdens deze fase worden gepresenteerd, zijn kritisch tegenover hoe het kolonialisme tot vandaag doorwerkt in voormalige Franse en Belgische kolonies, waar het zich laat voelen in extractivistische activiteiten door multinationals of nationale en internationale wetten voor nieuwkomers.

Tijdens deze fase vindt ook de laatste presentatie van het collectieve onderzoek van de alliantie van scholen en academies uit België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Hong Kong plaats in Thomas More in Mechelen. Deze transnationale alliantie is onderdeel van de Contour Biennale en bespreekt bepaalde praktijken met de nieuwe generatie culturele en sociale producenten en kunstenaars. Onderwerpen zoals ecologische schuld, milieuracisme, dekolonisatie van sociale relaties, ontgroening, hoop, zorg en solidariteit vertegenwoordigen niet alleen de inhoud waarmee ze werken, maar ook de materialen, technieken en methoden van dat werk.

vacature

Wij zoeken een nieuwe collega om het biënnale-team te versterken. Gebeten door communicatie en hedendaagse kunst? Dan is onze vacature communicatieverantwoordelijke misschien iets voor jou. Reageren kan nog tot en met 21 januari 2019.