Raul Balai

draagt bij aan

Never

De focus van Balai ligt op thema’s als culturele 'clashes', hybriditeit, uitwisseling en transformatie. Hij is gefascineerd door de manier waarop het dominante historisch narratief de status quo bepaalt. Verklaringen, verslaggeving en geschiedschrijving vanuit de status quo worden in zijn ogen vaak als de hoogste waarheid gezien. Vragen als: hoe werkt geschiedenis? Wie bepaalt het narratief? Hoe wordt dit gereproduceerd en verspreid en in welke vorm en waar vindt dit zijn plek binnen de hedendaagse cultuur? vormen de rode draad doorheen zijn werk.

Balai gebruikt diverse stijlen, technieken en genres. Niet alleen om onderwerpen te onderzoeken en bloot te leggen, maar ook om ervoor te zorgen dat er een wisselwerking kan plaatsvinden tussen de context van het onderwerp en de kijker. Bij het aanscherpen van zijn conceptuele woordenschat probeert hij een combinatie te vinden tussen de geschiedenissen die hij vertelt en de disciplines die hij hiervoor gebruikt als schilderkunst, installaties, sculpturen, fotografie, graffiti, video, illustratie en grafisch ontwerp.

Hij is daarnaast verantwoordelijk voor de vormgeving en artistieke samenstelling van de exposities Zwart en Revolutionair (2017/2018) en Onze Tori (2018-2019) bij The Black Archives in Amsterdam, waar hij momenteel werkt aan de nieuwe expositie 100 jaar Vereniging Ons Suriname (2019/2020). Ook is hij onderdeel van de denktank van het Rijksmuseum voor de Slavernij expositie van 2020.

In de afgelopen jaren heeft hij onder andere geëxposeerd bij Biennale Dak’Art (Senegal), M HKA (Antwerpen), Het Amsterdam Museum, Framer Framed (Amsterdam), WM Gallery (Amsterdam), The Black Archives (Amsterdam), Galerie 23 (Amsterdam) & Galerie Sanaa (Utrecht).